Schuberts Lieder.
Lieder torde beskrivas som kammarmusikens minsta subgenre, komponerade för det privata, intima sammanhanget.
Sexhundra Lieder är det som eftervärlden minns mest av Schuberts skapande. Liedergenren var en utveckling av den tyska sångtraditionen. Många samtida tonsättare skrev sånger eftersom det fanns en efterfrågan i salongsmusikens sammanhang.
Schubert tillförde pianostämman en roll som illustrerar dikten på ett nytt sätt. Pianot lämnade funktionen att bara stödja sången och blev i stället en självständig stämma i Schuberts Lieder. Ett utmärkt exempel är Gretchen am Spinnrade där pianot gestaltar spinnrockens snurrande och Gretchens frustration.
Schuberts sätt att komponera utgick från lyriken. Det illustrativa skapandet av stämning som är typiskt för romantiken låg i tiden vilket Schubert var särskilt lyhörd för. Han fick ett visst erkännande för sina Lieder redan under sin livstid och de utgjorde en stor del av hans knappa inkomster.